Cakó Ferenc stúdiójába látogattunk el, ahol Zénó, a gyurmafigura után a grafikusművész újabb meseszereplőket álmodott meg.
Czakó Ferenc:" Ez egy új filmünk tulajdonképpen. A róka és a holló mesére sok kis apró szkeccs, sok kis ötlet készül. Tíz, tizenkét jópofaság.
Több hónap, míg egy ilyen díszletet felépítünk. Például egy ilyen fát megcsinálni: beleültettünk kis gyökereket.
Aztán kitaláltuk, hogy deresek legyenek az ágai. Jó nagy meló. A gyurma nagyon nehéz anyag, birkózni kell vele. Ha meleg van, olvad egy kicsit, és súlyra is nehéz anyag."
A művész rendkívül elfoglalt. A stúdióban sorra készülnek a fesztivál díjas alkotások.
Czakó Ferenc: "A szöveglistát, a helyfoglalást, mindet egy borítékba tedd!… Jó? …És egy dobozba viszi a stúdióba...Cakó nem csak gyerekeknek készít filmeket, animációi az egész világon sikert aratnak. Az itt látható kompozíció Cakó Ferenc "Vízió" című díjnyertes alkotásának megelevenedése. Bemutatkozik egy kisfilm két különös figurája is.
Czakó Ferenc: "Borzasztó nagy munka egy ilyen figurát megcsinálni. Aprólékos, több hónapig tartó munka. Ez a legújabb film a "Pszicho-parádé" című. Elkészült és most már a legnagyobb animációs fesztiválra is bevették Franciaországban 5000 szakmai meghívottal. Most várom, hogy Cannes-ba bekerül-e vagy sem? Ennek az érdekessége, hogy tulajdonképpen egy báb és komputer animáció mixeléséből alakult ki. Több díjamat abból nyertem, hogy lehetet látni: ez kézi munka, ez hand-made. Azért is létesítettem a saját stúdiót, mert egyszerűen az egész pénz elmenne a bérleti díjra.
Czakó Ferenc nevét mégsem ezek az alkotások tették világhírűvé. Az ő igazi eszköze a homok, amellyel boszorkányos gyorsasággal készíti el különleges és egyedül álló festményeit. Nem kell hozzá más, csak egy kis homok és egy alulról megvilágított üveglapú asztal és persze egy csipetnyi fantázia. Kezdődhet a varázslat.
Czakó Ferenc: "1988-ban kezdtem el ezt a homok animációt, sok mindenféle más kísérlet után. Apró pontokból alakul a kép, és végül is egy fantasztikus dolog.
Valójában 3D-s animáció, de mégis kézi, grafikusos a dolog. A technikának mindig akkor van létjogosultsága, hogyha jó a történet." |